Klo tips! 10/8-10

Heeej!

Ska snart sätta igång med träningen jag pratade om igår. Men först tänkte jag dela med mig av ett tips! nämligen kloklippning. Det är ett jätte vanligt problem och jag var en av dem som kämpade med kloklippningen ett bra tag. Men jag är en typisk "prova-sig-fram-tjej" så jag provade olika metoder och för oss fungerade de såhär.

Man har ju självklart inte koppel på hund inomhus. Men eftersom kiia alltid hade en tendens att springa iväg så fort hon såg kloklipparen så tog jag på henne koppel undertiden jag skulle klippa. Det var nr2. Nr1 är att du själv måste vara lugn under hela stunden. Tveka inte, var inte nervös eller osäker. Va bara lugn. Har din hund ljusa klor så ser du ju vart pulpan är. Har den mörka klor så ta en ficklampa eller nått under så du ser pulpan. Då slipper du vara rädd för att klippa för långt in. Kia förstod iallafall att det inte var någon idé att försöka kämpa eller göra motstånd eftersom hon inte kom någonvart med kopplet då jag hade full kontroll. Då fick jag henne still.  Jag väntade tills hon var lugn. Och då menar jag verkligen lugn, det kunde ta flera flera minuter. Men det får man stå ut med, det är ingen idé att försöka på något när hunden inte är lugn eller när man själv har bråttom. Så se till att du har gott om tid och att du inte har störnings objekt i närheten så som telefon, mobil, springande barn osv. När hon väl var lugn och jag tog fram kloklipparen så hoppa hon till och så fick vi börja om på nytt helt enkelt. Så den idén fungerade halvt. Tills jag fortsatte på samma sett fast med klicker! Med klickern och egen gjorda hundgodisar gick det helt utan problem!  Hon satt och var lugn och trygg.  Egentligen så ska man inte göra kloklippning till en "grej" med belöning och grejjer. Utan man ska ha en "mysstund" med sin hund, klappa och smeka. Tills den nästan somnar, och sen klippa som ingenting. Det kan jag göra idag, för nu litar hon på ljudet. För det va ljudet som hörs när klon klipps som Kiia tyckte var obehagligt. Men innan dess så fick jag ta hjälp med koppel, klicker och belöning =)

Hoppas det hjälpte er lite på traven.
Men som sagt, det viktigaste är att du själv är lugn. Se till att ha en bra klosax och kanske en burk med "Stop and bleed" som jag köpte för säkerhetsskull. Det är ett pulver om stoppar blödningen om man skulle råka klippa för långt in. Den finns att köpa på djuraffärer eller djurapotek :)

/ Nathalie & Kiia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


















bloglovin
RSS 2.0